Antwerpse Bouwwerken en Antwerpen-Centraal: een vruchtbare samenwerking van ruim 16 jaar.
Antwerpen koos voor de restauratie van een beschermd monument uit de 19de eeuw terwijl Luik opteerde voor modernisme. Het station van Luik is horizontaal opgevat; dat van Antwerpen is verticaal en verdeeld over drie verdiepingen die de begane grond verbinden met de metro en internationale treinverbindingen.
Het monument prijkt op de lijst van de mooiste stations ter wereld en werd officieel heropend op 25 september 2009.
De inhuldiging vormde het sluitstuk van een samenwerking van meer dan 16 jaar. We gaan effectief terug tot in 1992 wanneer AB de honderdjarige koepel de nodige stabiliteit gaf voor de doorgang van de toekomstige hst.
De daaropvolgende jaren volgen de werven elkaar op: voorlopig station, winkelruimtes, nieuwe perrons, afwerkingen en aanpassingen. Van 1999 tot 2002 werd er eveneens door Fondedile (Eiffage Benelux) aan het station gewerkt, met name voor het plaatsen van diepwanden.
In mei 2007 stonden de tunnel en de parkings al in het middelpunt tijdens een inhuldiging, want deze verwezenlijkingen vertegenwoordigen een historisch moment in de geschiedenis van Antwerpen: de overgang van een kopstation naar een station met doorgaande sporen. Dit maakte rechtstreekse spoorverbindingen met Nederland mogelijk en aldus beschikte Antwerpen, net zoals zoveel andere Europese grootsteden, over een volwaardige noord-zuidverbinding.
Voortaan is Antwerpen een ontmoetingsplaats en tussenstop voor internationale reizigers die er kunnen inchecken voor een vertrek vanuit Brussels Airport.